*

Olli-Pekka Salminen Napapiirin vinkkelistä

Kuka kuiskaisi Saarikolle sen

Perustuslakivaliokunnan lausunnossa todetaan, että "sote-palvelujen järjestämisvastuu on voimassa olevan lainsäädännön mukaan kunnalla. Sote-järjestämislakiehdotuksen 9 §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu osoitetaan maakunnille. Lakiehdotuksen 22 §:n 2 momentin mukaan kunnat, kuntayhtymät sekä niiden tytäryhteisöt ja määräysvallassa olevat säätiöt eivät saa tuottaa maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvia sosiaali- ja terveyspalveluja. Kyse on näin ollen paitsi lakisääteisen tehtävän siirtämisestä pois kunnalta myös siitä, että kuntaa kielletään tuottamasta sote-palveluita."

Hallituksen esitys sittä, etteivät kunnat ja kuntayhtymät voisi tuottaa tuleville maakunnille sote-palveluita ei ole minkäänlaisia lakisääteisiä perusteita. Mitään lakisääteistä estettä tähän ei ole olemassa. Päinvastoin, mikäli maakuntahallinto edes jo siirretyssä aikataulussa olisi teoreettista saada voimaan olisi tarkoituksenmukaista, että kunnille ja kuntayhtymille mahdollistetaan palveluiden tuotttaminen maakunnille koska ne operoivat jo kyseisellä toimialalla.

Maakuntien käynnistyminen, kuten se näyttää nyt sidotun sote- ja valinnanvapauslakeihin, uhkaa edelleen kireän aikataulun vuoksi siirtyä entisestään kun otetaan vielä huomioon, että selvitettäväksi maakunnissa ja kunnissa tulee tuhansia sopimuksia ja kiinteistöjen omistuksiin liittyviä juridisia kysymyksiä. Edellä mainittuun kuntien ja kuntayhtymien estämiseen palveluiden tuottamisesta ko. aikataulussa ei kannata tehdä entistä monimutkaisempaa kuin se jo on. Maakunnat pääsevät päivastoin nopeammin jalkeille. 

Mikäli etenkin keskustapuolue haluaa maakuntauudistuksen maaliin uudessa aikataulussa sen olisi tarkoituksenmukaista ottaa lähtökohdaksi, että kunnille ja kuntayhtymille mahdollistetaan sote-palveluiden tuottaminen. Etenkin, koska mikään laki ei estä sitä.

10.7 uutena peruspalveluministerinä aloittanut Annika Saarikko toteaa Helsingin Sanomien haastattelussa (HS 8.7), "En ole itse tuomassa sitä poliittiseen uudelleenarvioon. Suomi on muutakin kuin suuret kaupungit. Palveluiden vahvuus tulee siitä, että ne ovat isompien alueiden eli maakuntien vastuulla." Saarikko toteaa, että; "Maakuntien julkisia toimintoja ei saa yhtiöittää – se oli huudahdus, ja sen hallitus joutuu nyt muuttamaan. Sen sijaan kuntien aseman arviointi oli Saarikon mukaan ”kuiskaus”. Hänen mielestään se oli lähinnä kehotus hallitukselle perustella asia paremmin."

Saarikko ei nähtävästi ole sisäistänyt, että sote-palveluita koskevassa keskustelussa on kaksi ratkaisevaa termiä; järjestämis- ja tuottamisvastuu, jotka ovat kaksi täysin eri asiaa. Maakuntien järjestämisvastuu ei ole sama asia kuin tuottamisvastuu. Saarikko viittaa suuriin kaupunkeihin, mutta yhtä lailla tuottamismahdollisuus on tärkeä pienillekin kunnille. Aloittaneelle ministerille näiden kahden tärkeän termin sisältö olisi hyvä avata nopeasti jotta jatkovalmistelu ei lähde heti ensi metreiltä hakoteille. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Saarikko puhhuuko ropotti mustan valkoseksi, kuka kuiskais sille, josse vähän pitäs taukoa puhumisessaan.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Saarikon tapaista sanojen suoltajaa kutsutaan "puppugeneraattoriksi".

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

On päivänselvää, että entiset palveluiden tuottajat ei voi yhdellä huudolla poistaa. Eihän terveyspalveluiden tuottaminen sentään millään taikatempulla hoidu.
Ministeri tulkitsee perustuslakivaliokunnan lausunnon toivomukseksi. Tyypillistä; nykyisin ohjeet ovat pelkkiä toivomuksia tai suosituksia joiden toteutumista kenenkään ei tarvitse valvoa.
Sumea juridiikka ulotetaan jo perustuslakiinkin!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

En Saarikolle kuiskannut vaan visersin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset