Olli-Pekka Salminen Riippumatonta näkökulmaa

Politiikkaa on aina politiikassa, halusimme tai emme

Alkaneella viikolla saataneen perustuslakivaliokunnan lausunto sote-uudistuksesta. Erityisesti valinnanvapautta koskevat kohdat näyttävät olevan valiokunnan erityistarkastelun alla. 

Perustuslakivaliokunnan poliittista merkitystä on pekuleerattu viimeisten päivien aikana ja tahti kiihtyy kuluvalla viikolla ja pekuleeraus jatkuu valiokunnan lausunnon jälkeenkin. 

On naiivia ajatella, että perustuslakivaliokunta olisi puhtaasti politiikasta vapaa toimielin siinä missä muutkin valiokunnat. Perustuslakivaliokunnan poliittisen riippumattomuuden nimeen on vannottu ja vannotaan. On päivän selvää, että politiikassa tehdään aina politiikkaa haluavat toimielimien jäsenet väittää mitä tahansa. Päätöksentekijällä on aina jokin oma ideologia - halusi tai ei - joka taas ei voi olla vaikuttamatta omaan näkökulmaan ja päätöksentekoon. Näin on luonnollisesti myös perustuslakivaliokunnan osalta.

Päätöksentekijätkin ovat inhimillisiä toimijoita eikä tätä väkisinkin politisoituvaa toimintaa pidä laittaa heidän piikkiin vaan organisoitumisen piikkiin. Perustuslakivaliokunnan rooli on lainsäädäntöprosesseissa paria piirua merkittävämpi kuin muiden valiokuntien joilla toki niilläkin on oma tärkeä roolinsa. Mitä tärkeämmästä kansakuntaa koskevasta asiasta on kysymys - kuten nyt sote ja maakuntauudistus - jossa tarkastellaan nimen omaan perustuslainmukaisuutta eli käytännössä juridiikkaa, ei siihen ole politiikkaa sotkeminen. 

Perustuslakivaliokunnan nykymalli tulee nopeasti heittää romukoppaan ja perustuslainmukaisuus tulee arvioida riippumattomissa ja puolueettomissa konklaaveissa, juristien ja oikeusoppineiden toimesta joilla on tähän tarvittava tieto ja riippumattomuus. Mikäli uudistukset jälleen karahtavat valiokunnan lausuntoon ja hallitus kaatuu, tullaan lähiaikoina varsin pian käynnistämään vakava pohdinta siitä miten perustuslailliset kysymykset tulisi jatkossa arvioida. 

Puheenvuoro ei ota kantaa valiokunnan nykyiseen kokoonpanoon millään muotoa vaan järjestelmään joka ei sovellu kyseisten kysymysten kuten perustuslaillisuuden arviointiin edes välttävällä tavalla. Perustuslaillisuuden arviointiin tulee kiinnittää jatkossa erityistä huomiota ja siihen, ketkä tai mitkä tahot tätä arviointia tekevät. On politiikan oman uskottavuutensakin vuoksi tarkoituksenmukaista, että arvioinnin tekevät muut kuin poliitikot. Heillä on kyllä sitten oma sanansa sanottavana isossa salissa joten pelkoa siitä, että päätösvalta karkaa ulottumattomiin ei ole. 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Hyvä kirjoitus perustuslaillisuus näkökulmasta päätösten teossa. Tässä kohtaa en malta olla puuttumatta kansanedustajien omien etujen laillisuuskäsittelyyn eduskunnan poliittisten puolueiden koostumuksella valiokunnissa antamien mietintöjen/lausuntojen pohjalta. Itse siis määrittelevät jopa perustuslaillisuuden sopeutumiseläkelain kumoamisesta ja sopeutumisrahalain laajentamisesta. Luulisi, että tässä kohtaa pitäisi olla ulkopuolinen elin joka käsittelee koko paketin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Itse siis määrittelevät jopa perustuslaillisuuden..."

Parempi haukkua vain Unkaria perustuslain poliittisesta tulkinnasta.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Just, noinkin kaiken kukkuraksi.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Mikä olisi ulospääsy tästä sote- ja maakuntauudistuskriisistä?

Tulee mieleen jo sekin vaihtoehto, tulisiko perustuslakituomioistuin perustaa kiireellisenä selvittämään tämä syntynyt sote-maku -soppa "poikkeuksellisesti välttämättömän tarpeen" vuoksi eli maamme sisäisen yhteiskuntarauhan palauttamiseksi? Olisiko nyt välikysymyksen paikka tästä asiasta?

Ks. Jeremias Nurmelan pohdiskeleva US:n puheenvuoro tästä "kiireellisyydestä" lakien säätämiseksi alla:

"Perusoikeuksien rajoittamisesta kiireellisesti":

http://jeremiasnurmela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24...

---

Katso myös:

23 § (4.11.2011/1112)
Perusoikeudet poikkeusoloissa

Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/199907...

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Onko näyttöä olemassa mitä tapahtuu,kun juristeille annetaan valtaa?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset